fukuru

Happy people have no stories!

Tuesday, June 05, 2007

Τέχνη με όρια;

Είναι η τέχνη ελεύθερη απο κάθε μορφής λογοκρισία; Είμαι ελεύθερος να κάνω & να λέω ότι θέλω; Σε αρκετά κράτη όχι. Σε κάποια γίνεται συνεχής & πολύ λεπτομερής λογοκρισία σε όλες τις μορφές της τέχνης. Σε κάποια άλλα η λογοκρισία κρύβεται πολύ καλά πίσω απο συγκεκριμένες μεθόδους & δικαιολογίες. Πόσο μας πειράζουν τα διάφορα έργα τέχνης που σκοπό έχουν να σας σοκάρουν; Αντέχετε; Σας ενοχλούν; Τα λατρεύετε ή είναι κάτι το οποίο δεν σας αγγίζει. Ποιό είναι το όριο που βάζετε στην τέχνη, το οποίο εάν ξεπεραστεί θα νιώσετε προσβεβλημένοι, θιγμένοι, θυμωμένοι ή πολύ απλά στο στόχαστρο του κάθε καλλιτέχνη; Είναι λόγω εκπαίδευσης, παιδείας & ανατροφής ή είναι απλά & μόνο θέμα γούστου;
Η πρώτη φορά που ένιωσα ότι ίσως να φτάνω στα όρια είναι όταν είδα στην τηλεόραση ρεπορτάζ με θέμα το Φεστιβάλ Πορνό που έγινε στο Gagarin πέρυσι αν θυμάμαι καλά. Εάν πήγαινα στο Gagarin πιθανόν να έφευγα πριν τελειώσουν τα happenings για τον πολύ απλό λόγο ότι δεν σκόπευαν οι καλλιτέχνες σε μένα ως target audience. Αυτά που είχαν να πουν δεν με ενδιέφεραν... Αλλά άλλο να μην σε ενδιαφέρει κάτι & άλλο να κλείνεις στόματα. Βέβαια όταν στην μέση μπαίνουν εθνικά σύμβολα, ύμνοι κλπ. μήπως θα έπρεπε να υπάρχει λογοκρισία; Ίσως πάλι όχι... Πραγματικά δεν ξέρω!

7 Comments:

Blogger vlacha said...

Εγώ πιστεύω ότι πρέπει αρχικά να αναρωτηθούμε τι είναι τέχνη! Ο καθένας μας με τη δικαιολογία της προσωπικής "έκφρασης" μπορεί να δημιουργήσει μια μουτζούρα και να την παρουσιάσει ως κορυφαίο έργο.
Και θεωρώ ότι οι καλλιτέχνες πρέπει να είναι προσεκτικοί όταν "παίζουν" με την κουλτούρα και τον πολιτισμό ενός λαού!

Υ.Γ. Είδες και την Τσιτσιολίνα στο Gagarin;

05 June, 2007 16:38  
Blogger Jane E. said...

Συμφωνώ με την Βλάχα.

Έχω την τάση να ορίζω ΤΙ είναι "Τέχνη" και τι όχι.. Μπορεί να θεωρήσω τέχνη κάτι που αρχικά δεν προοριζόταν γι' αυτό (πχ μία vintage φωτογρ), από την άλλη κάτι το οποίο θεωρείται έργο τέχνης παίζει να το αντιμετωπίσω ως σκουπίδι.

Όσον αφορά τώρα τα περί λογοκρισίας που ανέφερες κλπ. η στρατευμένη τέχνη σε γενικές γραμμές δεν με αγγίζει. Χμ κι όμως σε κάποιες στιγμές του μου αρέσει ο Ρίτσος... εξαρτάται μάλλον από το amount προπαγάνδας, προσυλητισμού ή διδακτισμού που εμπεριέχει κάθε έργο.

06 June, 2007 13:42  
Blogger Giorugosu said...

Έχετε δίκιο, αλλά όπως ξέρουμε κάτι που εμείς θεωρούμε τέχνη κάποιος άλλος μπορεί να το βλέπει σαν "μουτζούρα" ή σαν σκουπίδι & τούμπαλιν! Έχουμε όμως το δικαίωμα να το λογοκρίνουμε; Φαύλος κύκλος!
Άκουσα & μία εύστοχη παρατήρηση αλλά δεν ξέρω κατα πόσο ισχύει στην συγκεκριμένη περίπτωση. Εάν κάποιος βάλει σε ένα τραπέζι μισό κιλό κοκαΐνη & το εκθέσει, δεν θα πρέπει να επέμβει ο εισαγγελέας να κατάσχει το ναρκωτικό;
Δεν ξέρω βέβαια πόσο σαφής είναι ο νόμος για τα εθνικά σύμβολα & την προστασία τους.

Υ.Γ. Όχι δεν είδα την Τσιτσιολίνα, τουλάχιστον στο ρεπορτάζ που είδα. Έδειχνε κάτι gay που δέρνονταν, way out of my league...

06 June, 2007 14:04  
Blogger Jane E. said...

I think it makes sense. Στόχος της πολιτείας είναι η προστασία των πολιτών της. Αν κάποιος θεωρεί τέχνη να σκοτώνει γυναίκες κι έπειτα να τις στήνει σε περίεργες στάσεις ως γλυπτά, well you get my point...

Με άναψες όμως με το θέμα -είχα γράψει παλιότερα για την τέχνη γενικά και αόριστα, ίσως ξαναεπιχειρήσω σε πιο στέρεα βάση :D

Goodnight:)

06 June, 2007 22:37  
Blogger staycool said...

οι αξιες ειναι υποκειμενικες και μπορουν να δεχτουν κριτικη,
ακομα και η ελευθερια που θεωρειται το ΚΑΛΟ αμφισβητειται απο πολλους.
Προσωπικα ποτε δεν μ αρεσε κατι το επιθετικο, ας υπαρχει στην τεχνη προειδοποιηση οχι ομως απολυτη λογοκρισια

υπηρχε προειδοποιηση ανω των 18 αρα η παρμεβ εισαγγ ηταν αδικη,,

12 June, 2007 15:02  
Blogger staycool said...

και φυσικα οχι προσβολη σωματικη.. lol

12 June, 2007 15:05  
Blogger Giorugosu said...

Δεν μπορώ να καταλάβω όμως γιατί πήγανε αυτόφορω τον διεθυντή της έκθεσης; Μάλλον κάποιος έπρεπε να την πληρώσει...

13 June, 2007 14:33  

Post a Comment

<< Home